Uppdatering på ljudresan =)




I fredags träffade jag ju en vän jag känt länge och vars röst är känd för mig så att säga.
I fredags var första gången vi sågs efter min CI-operation och jag upplevde att jag hade
 lite svårare att höra min väns röst med bara CI-t, även om det gick.
Allra svårast var att höra vad min vän sa när vi satt i bilen.. hörs det olika i olika bilar, beroende på bilens märke och isolering eller dämpning?? *fundering jag fick upp nu när jag skriver*

Jag provade också att bara ha hörapparaten på höger sida ett tag,
men då blev jag faktiskt nästan störd på att inte höra nåt på vänster...
 se där... så övergick till att öva med CI-t. *S*

Lördagen - hmm... att åka buss var intressant. Likaså pendel.
 Susande ljud, nästan väsande som hördes... förmodligen nåt luftmostånd jag hörde,
eller när tåget ökade fart. Ett rytmiskt dunkande hördes också hela tiden.. rälsen?
På bussen var det också svårt att höra.. lite mera bullrig miljö.. pep mkt både på buss å pendel iofs...

Just det ja! Har även fått höra hur ett utryckningsfordon låter med CI-t!
Det lät väldigt snabbt "pip-pip-pip-pip" typ.. hög ton..

Mmm, söndagen - vet inte om det var så mkt ljud här egentligen.
Eller det är det ju egentligen hela tiden,
men jag kanske inte tänker på vilka ljud som kommer vilka dagar.
En sak jag provade var att hålla mobilen mot CI-t och ringa, men ingen svarade då jag ringde,
men jag hörde svagt hur kopplingstonen gick fram iaf... *LER*

Idag, måndag 5 juli:

Återbesök på Huddinge. Jag åker pendeln dit.
 Susar på pendeln och folk som pratar runt om..
hör det som ett evigt surrande pip-kackel ungefär... svårt att urskilja nåt specifikt ur gröten.
Stationerna som ropas upp hör jag lite svagt, men ändock...

Rulltrappan upp i Flemingsberg, jisses så den låter... knirr-knarr-knirr-knarr ungefär...
 går till en restaurang och käkar wok. Reagerar inget nämnvärt på ljud här,
mer än att CI-t är på ungefär...

Funderar lite på om jag upplever CI-t som rätt svagt, om en utplaning skett litegrann...
det kunde ju göra det enligt ingenjören, alltså att man först "chockar igång" örat lite..
och sedan planar det ut då hjärnan liksom vant sig lite... tycker att det är lite svagt, men ändock..

Går på toa, pappershanddukarna låter som vanligt... kissar...
 det låter roligt - ett låååååångt ljud på nåt vis.. *Skrattar*

I väntrummet är det en dam som efter en stund frågar mig om jag är nyopererad?
Jag svarar att jag relativt nyligen gjort min operation.
 Hon ser frågande ut och säger att hon inte hör. Jag börjar automatiskt teckna,
men hon säger att hon inte kan teckenspråk.
 Hennes sällskap hör att jag säger "3 juni" och skriver det på en tidning han har.
Hon säger då att hon opererades den 17e....
Det är inte så lång tid tills det är min tur, men vi hinner ändå skriva lite med varandra...
på en sådan där tavla med schablonpapper och när man drar ut tavlan så försvinner texten. Ni vet en sådan leksak som barn kan ha?
Innan vi skiljs åt får jag hennes visitkort och hon vill att jag ska maila. Kul! =)
Jag hoppas det gått bra för henne och går bra. Skulle tydligen kopplas in idag.
Jag skrev till henne: "Bli inte rädd, det piper, mkt".

Ja, sedan var det min tur. Jag fick först träffa ingenjören igen.
Tog upp mysteriet med att batteriladdaren bara laddar upp till en 3:a på batterierna
 (Ska vara 4a blinkningar då batteriet är fulladdat). Vi testade...
visade sig att när det blinkar till som en lampa typ första gången, så räknas det som en blinkning.
Jahapp... jag som missat den infon. *S*
Så allt är alltså lugnt! =)

Sedan var det att lyssna på pipanden igen, så att vi kunde höja eller sänka program i CI-t.
En del toner som jag inte reagerat på innan HÖRDE jag idag. *GLAD*
Det som är så roligt, roligt och UNDERBART är att även de ljusa tonerna kan jag antingen förnimma
och tom en del, höra. Jag som ALDRIG hört dessa bra alls.
Och senaste åren varit döv i diskanten. Ett bevis på detta var när ingenjören sände,
med en mikrofon som liknar en telefon typ *S*, ett väsande ljud,
väldigt diskant-betonat ljud, som var svagt.
Rent instinktivt kändes det som jag fick gåshud över hela kroppen...
och det kändes som det skärde sig i öronen... tvi vale!
Jag sa att "det där var diskant, det skär sig, det var otroligt pipigt, men jag hör det svagt"....
Fick beröm för en målande beskrivning och fick veta att förra gången jag varit där,
alltså tisdagen så hade jag INTE ens kunnat beskriva vad det var.
Hade inte reagerat på det! Jisses!
Men ingenjören sa att så är det... min hjärna vet inte vad det får in..
så är det känsel? Är det smak? Är det lukt? Etc etc...

Jag kände hur en tår letade sig ner där...
 skulle visa sig att det inte var första tåren denna dag...

Vi provade även att stimulera hörselnerven på ett annat sätt idag.
Innan har vi bara stimulerat hörselnerven med varje elektrod för sig.
Tydligen kan man även stimulera så man får mellan elektroderna också om man vill.
 Men jag upplevde det JÄTTEOBEHAGLIGT... Det lät verkligen "sssshssshsssssfffssssh"...
tänk er en mkt, mkt knastrig radio på HÖG volym, så jag bad om att få slippa ha det så ett tag...
 och det höll injengören med om. :)

Vi programerade sedan så att det som innan varit "starkt program",'
numera ligger som program 2. Därefter gjorde vi ett program som program 3,
som är lite starkare och det är detta jag ska köra med helst nu, det är lite "agressivare",
men blir det för jobbigt har jag ändå det program 2 som är svagare då.
 Program 1 är fortfarande T-läget (slinga), men den gjorde vi starkare.
Nu kan jag använda mp3:an! *LYCKLIG å tår nr 2 föll typ*

Efter besök hos injengören var det dags för att träffa audionomen igen...
men innan dess en kopp kaffe i väntrummet... "brrrrrrrrrrrrrrrrrrr" lät kaffeautomaten..
och ALLT lät mkt högre med lite mer diskant... men det är så jag fixar det och jag har ju volymen
att skruva ner med om det blir för jobbigt. :)

Nåväl, väl hos audionomen fick jag gå med till ett mätrum.
In i glasburen med mig och på med en kåpa för höger öra.
Dags för första hörseltestet med CI! Även om jag visste det skulle bli av,
så hade jag på nåt vis "nollat mig" för att inte ta ut nåt i förskott.

Döm av min förvåning! Där satt jag och tryckte å tryckte å tryckte å återigen,
tryckte på den där knappen man trycker på då man HÖR nåt ljud.
Och jag tryckte såväl på mörka som ljusa toner!
 Men jag ville ändå inte ta ut nåt i förskott...
 det kunde ju vara tinnitusen som spelade mig ett spratt?
Dock kunde jag inte låta bli att le.. och det från öra till öra!

Efter att tonaudiogrammet som det kallas var klart,
var det dags för att testa ordförståelse. Det var de där tradiga listorna igen...
 vet inte vilken det blev faktiskt....
Som vanligt blev jag full i skratt över "Lista X börjar strax, är ni färdig"...
"Nu hör ni..."...

Det jag hörde tydligast var just de meningarna.... sedan kom orden..
och jisses! Det var MKT svårare än att höra tonerna..
En del hörde jag tydligt och sa ordet direkt,
men mest kändes det som jag gissade ärligt talat.
Jag blev så full i skratt så till sist brast det och jag skrattade och sa "nu kan vi väl ändå sluta,
 det går inget bra det här", men audionomen körde iaf listan ut...

Efter att listan var slut fick jag veta mitt audiogram som audionomen kom med...
 hon satte sig på en stol mitt emot mig och jag fick själv se det...
jag kände hur klumpen växte i halsen och så trillade tårarna...
Från att ha legat på medelvärde på 110 och 116,5 till ett medelvärde med CI på 29dB!

Och efter att ha sett listan med orden, även om det var många gissningar och fel,
så visade sig ändå gissningarna vara på rätt liknande ord. M.a.o. logiska gissningar! =)

Dessutom fick jag veta att idag var det 24 procent rätt, och det var med CI,
men på 65 dB (decibel, dvs ljudstyrka), vilket klassas som normal samtalsläge...
Förra gången, utan apparat var det 18 resp 20 procent
(två värden, ett för vänster och ett på höger, vet inte vilket som är vilket),
och då hade det varit på 80dB (dvs förstärkning).
Så audionomen var NÖJD, men inte jag. Konstigt va? ;)
Hon tittade lite på mig, ruskade lite på huvudet...
och tyckte att "om jag säger att det är bra så lyssna är du snäll".
Då blev jag tyst och tog det till mig att i detta läget så ÄR det bra....

Jag har ju bara varit inkopplad 1 vecka...

Bara liksom... *S*






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0