Daisy


Idag har vi varit i Nynäs ett bra tag. Åkte dit för att slippa oljudet då de håller på att riva golv och ha sig här hemma, pga att vi haft en vattenläcka i lgh..

Det kom ju också lägligt förresten! Ingen panik, allt på en gång liksom... nåväl, hörträning lär jag ju få om det nu ska till att bli fläktar för att det ska torka upp. Hoppas verkligen att det inte blir fläktar! Än har ingen fläkt kommit upp. *håller tummar*

Vi passade på att kolla in biblioteket i Nynäs också. De hade en jätteskön soffa där - djup och bred, perfekt för att sitta å småslumra i! ;)

Och så passade vi på att skaffa oss lånekort också, och så har jag fått låna hem Daisy! *ler* Lånetiden är en månad, så kan ha med .. hmm.. henne? näe, den... till Småland också. *LER*

Daisy är en speciell bärbar cd-spelare som man spelar s.k. Daisy-skivor i. Daisyskivorna är som en vanlig cd-skiva med en inläst bok på. Alltså som en vanlig ljudbok/talbok.

Skillnaden med en Daisyskiva och en Daisy-spelare (förkortas alltså "Daisy") är att med Daisy kan jag reglera hastigheten på skivan... med andra ord kan den som läser upp boken läsa väääääääldigt lååååångsamt eller också a´la heliumballongsröst! ;)

Jag fick en hysterisk skratt-attack då jag provade att lyssna förut på den bok jag lånat. Har lånat en barnbok faktiskt, eftersom audionomen på CI-teamet rekommenderade det. Barnböcker är ju oftast lite enklare skrivna, samt inte lika mkt text kanske som en vuxenbok.

Jag hittade första boken i serien "Vargbröder". Vilket ändå var en bok jag tänkt läsa/köpa. Så jag köpte även boken till idag (del 1 var troligen utlånad och jag vill ha boken också för att kunna följa med i texten).

I övrigt är det en månad sedan jag låg på operationsbordet idag... vad tiden har gått fort! *LER*
Jag upptäcker nya ljud hela tiden, men det tar ju tid. Det är en massa pipande. Men jag tycker inte direkt det är Kalle-Anka-röster som så många har beskrivit att man hör röster.

Däremot är musik svårast att höra fortfarande. Eller överhuvudtaget på slingan. Därför också Daisy kan vara så bra för att öva. *ler*

Vet inte direkt om nåt ljud annars är tydligare än annat. Det är svårt å veta hur mkt högerörat hjälper till.
På slingan hör jag ju bara med CI-t. Annars nu så har jag kört med bara CI och ingen höris på höger för att vänja mig vid just det ljud som blir med CI.

Det är en omställning. En höris är mera dovare än CI-t. Hörisen förstärker de rester man har kvar av sin hörsel upplever jag. CI-t tar in ALLT. Jag kan inte sålla... på gott och ont...

När man blinkar med bilen låter det tydligen... när man kysser varandra uppstår ett mysig ljud...
Pumpen till akvariumet surrar lite... när jag skriver på datorn knastrar tangenterna...

Ljudresan fortsätter....




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0